Реконструкція Луцького залізничного вокзалу

Луцький залізничний вокзал побудований у 1890 році, в роки другої світової війни був повністю зруйнований та відбудований у 1959 році. У такому вигляді вокзал простояв до 2011 року. На той момент вокзал станції «Луцьк» був чи не єдиним у західному регіоні, котрий впродовж тривалого часу був без капітального ремонту та мав нереспектабельний, як для обласного центру, вигляд.

Луцький вокзал 2011 рік.

На початку 2011 року Волинська обласна державна адміністрація призначила замовний Конкурс на кращу ідею по реконструкції вокзалу. У конкурсі приймали участь провідні архітектурні компанії Волині:
– Волинська філія «Діпромісто» – А.Бідзіля;
– ПП «Прайд» – В.Дузькрядченко;
– ПП «АДК» – Ю.Шевчук;
ТзОВ «Глорі-Плюс» спільно з ПП «Творча архітектурна майстерня «Балан та Стельмащук» – О.Балан.

Реконструкція Луцького вокзалу пропозиція ТзОВ "Глорі Плюс" у стилі хай-тек

Після замовного конкурсу, перше місце на якому розділили 2 варіанти реконструкції – Хай-тек за пропозицією ПП «Творча архітектурна майстерня «Балан та Стельмащук» в тандемі з ТзОВ «Глорі плюс» та варіант реконструкції в стилі «Ретро» архітектора А. Бідзілі, почалась рутинна проектна робота.

Основною вимогою замовника – Рівненського відділення Львівської залізниці було використання існуючої споруди вокзалу з проведенням реконструкції в межах цієї споруди. Таким чином, єдиним архітектурним рішенням за таких умов стала надбудова третього поверху над існуючим приміщенням вокзалу. Загальну архітектуру об’єкту – традиційну споруду з трьома куполами розробив та затвердив у замовника архітектор А.Бідзіля. Для розробки проектної документації на базі ПП «Творча архітектурна майстерня «Балан та Стельмащук» та ТзОВ «Глорі Плюс» була створена робоча група яку очолив заслужений архітектор України А.Бідзіля в ранзі Головного архітектора проекту ТзОВ «Архітектурно-будівельна компанія «Глорі Плюс».
Склад робочої групи:
– А.Бідзіля – архітектор;
– О.Балан – архітектор;
– Р.Стельмащук – архітектор;
– А.Хлистюк – дизайнер;
– О.Приймак – конструктор;

В процесі геологічних досліджень виявилось, що рівень ґрунтових вод, на території розміщення об’єкта реконструкції, досить високий, і в лівому крилі вокзалу є вищим рівня залягання фундаментів. Враховуючи значне збільшення навантажень на фундаменти споруди (добудова третього поверху з готелем, високі та конструктивно масивні купола), така ситуація з рівнем ґрунтових вод, що послабила несучу здатність фундаментів поставила перед проектантами серйозну інженерну проблему. Адже необхідно було враховувати, що конструкції вокзалу «працюють» у режимі «постійного землетрусу в 1-2 бали» – вібрації основи при проходженні поїздів поряд з спорудою значні.

Конструкторським відділом ПП «Творча архітектурна майстерня «Балан та Стельмащук» та Архітектурно-Будівельної компанії «Глорі Плюс» були прийняті інженерні рішення по влаштуванню конструкції підсиленням, а також знайдена фірма-підрядник, що на час будівництва мала досвід та необхідні інструменти, що дозволили прорізати монтажні отвори та прорізи у існуючих фундаментах для з’єднання старих конструкцій з новими, з метою отримання єдиної монолітної основи.

Проект реконструкції Луцького залізничного вокзалу з трьома куполами

Такі роботи виявились надзвичайно затратними. Так вартість робіт лише по підсиленою фундаментів перевищила 2,5 млн. гривень. В таких умовах стало зрозуміло, що будівництво нового вокзалу, раніше запропонованого ПП «Творча архітектурна майстерня «Балан та Стельмащук» незважаючи на його об’єми та архітектуру було б значно дешевшим і простішим, ніж реконструкція старих приміщень.

З фасадами і загальним архітектурним рішенням споруди також виникли певні труднощі. При зустріч керівництва області з начальником управління Львівської залізниці було представлено загальну концепцію вокзалу та передано для виконання документацію для проведення підготовчих робіт. Начальник Львівської залізниці погодив концепцію, зі словами: «На Львівському вокзалі – три куполи, на Луцькому – має бути один. Луцьк не Львів!» і урочисто перекреслив два куполи на візуалізації фасадів підписавши розпорядження про початок робіт.

Таким чином загальна концепція вокзалу архітектора А.Бідзілі була частково знищена. Вирішувати ситуацію, що склалась довелось буквально «з коліс». Основне навантаження впало на А.Хлистюка – досвідченого дизайнера-архітектора ПП «Творча архітектурна майстерня «Балан та Стельмащук». Саме він «витягнув» фасади, врятував композицію та зробив вокзал міста Луцька таким, яким він є сьогодні.

Проект реконструкції залізничного вокзалу - ПП Творча архітектурна майстерння "Балан та Стельмащук"

В процесі роботи над образом вокзалу та його фасадами встала проблема їх декорування в стилі епохи 50-х років минулого століття. Враховуючи те, що декоративні елементи фасадів-ліпнину, фризи, карнизи, балястри в наш час виконати традиційним чином майже неможливо оскільки відповідні спеціалісти велика рідкість і працюють вони здебільшого в спеціалізованих реставраційних компаніях, це питання стало дуже гостро.
Але після довгих пошуків по Україні, спеціалістами ПП «Творча архітектурна майстерня «Балан та Стельмащук» була знайдена компанія у місті Рівне яка володіла технологіями виготовлення елементів декору з спіненого поліуретану. Наступне нанесення на ці елементи 3-5 мм шару акрилу надавало їм необхідної міцності. Гарантійний термін експлуатації декору 50 років.

Фінальний варіант проекту - порівняння

Таким чином, завдяки багатому декору візуально автентичному часу будівництва споруди вокзалу у місті Луцьку була досягнута основана мета проекту – створення цілісної споруди, містоформуючого об’єкту «між минулим та майбутнім» – Луцького залізничного вокзалу.

Реконструкція вокзалу тривала 24 місяці. І вже 26 жовтня у Луцьку після капітального ремонту та реконструкції відкрито оновлене приміщення залізничного вокзалу.
Луцький залізничний вокзал після реконструкції 2012 рік

Варто відзначити, що нам вдалося відстояти концепцію необхідності встановлення недешевої на той момент системи зовнішнього освітлення, яка дозволила у повній мірі розкрити його архітектурні особливості.

Нічний вокзал у Луцьку фото Т.Грішиної

Нічний вокзал

В 2013 році проект вокзалу завоював І-ше місце у міжнародному конкурсі «Кришталева цеглина», як краща громадська споруда побудована у Польщі, Білорусії та Україні.

На початку 2015 року, з нагоди 75-ї річниці створення Волинської області, УДППЗ «Укрпошта» випустила спеціальний поштовий блок і художню марку «Залізничний вокзал місто Луцьк» з зображенням від реконструйованого залізничного вокзалу.

Марка з зображенням Луцького вокзалу

Прштовий блок Луцький залізничний вокзал

Паралельно з розробкою проекту Луцького залізничного вокзалу група компаній ПП «Творча архітектурна майстерня «Балан та Стельмащук» та Архітектурно-будівельна компанія «Глорі Плюс» розробила комплексний проект благоустрою прилеглої до вокзалу території, а також проект реконструкції привокзального майдану.

Проект реконструкції привокзального майдану

Поділитись: